Kako odabrati bicikl?

Faktori za razmatranje

Gledano sa aspekata funkcionalnosti i uticaja na zdravlje ljudi, nabavka bicikla i njegovo korištenje bi mogli biti među najboljim potezima koje je moguće napraviti. Međutim, kada dođe do samog čina kupovine i odabira idealnog dvotočkaša, tada većina ostane zbunjena gledajući ogromnu ponudu iz koje je prava mudrost izvući najbolje moguće specifikacije za najprihvatljiviju cijenu.

Ovisno o potrebama svake pojedinačne osobe, prilikom kupovine bicikla pažnju bi trebalo usmjeriti na desetak stvari analizom kojih bi, prema mišljenju stručnjaka, svako trebao doći u priliku da zna šta tačno želi i šta je idealno za njega ili nju. Krenimo redom.

1. Treba li vam nov ili polovan bicikl?

Svi znaju da kupovina novih stvari znači i dobijanje garantovano tehnički perfektnog proizvoda, ali kada su bicikli u pitanju, kupovina korištenog po najčešće duplo nižoj cijeni bi mogla biti genijalan potez. Posebno se tu misli na jača bicikla za žešće vožnje i avanture.

Kada se razmatra kupovina novog ili polovnog bicikla, pitanja koja treba postaviti samome sebi su prvenstveno, koliko kilometara bi se taj bicikl vozio i koliko puta bi se trebao servisirati, računajući početno dovođenje u idealno stanje.

Učenje o pogonskom sklopu bicikla je ključno, to je sistem koji je odgovoran za pokretanje naprijed i na njemu biciklista troši svoju energiju pa svakako želi da besprijekorno radi. Dijelovi pogonskog sklopa su pedale, lanac, prednji i zadnji zupčanici, te mašinica mjenjača. Osnovni uslov je da vozač može biti u stanju da pomiče zupčanike bez ikakvog neželjenog otpora.

Osoba koja kupuje bicikl trebala bi otkriti koji dijelovi pogonskog sklopa se trebaju zamijeniti, a obračun tih troškova bi trebao dati odgovor da li se isplati kupovati tog polovnjaka, ili će on sa popravcima ipak dostići cijenu sličnu cijeni istog takvog novog.

Kada su pedale, kaseta i ostali elementi minimalno potrošeni, to nije nikakav problem. Treba pregledati kočioni sistem, točkove i suspenziju. Ako neki od tih elemenata proizvodi neku vrstu buke, treba istražiti potencijalne nedostatke.

2. Pronalazak prave veličine

Ako se prilikom kupovine odabere bicikl pogrešne veličine, to će voditi do osjećaja neugodnosti u svakoj vožnji i zahtijevat će dosta više vremena za navikavanje. Uz to, mogući su i bolovi u vratu, leđima i druge povrede izazvane stresom nastalim zbog loše poze tijela, kao i slabiji balans prilikom vožnje.

Komponente koje određuju veličinu bicikla su:

- Veličina okvira

- Sjedalo

- Položaj pedala

- Visina guvernale

Prvi korak je provjera sopstvene visine i shodno tome pronalazak idealne veličine okvira. Položaj guvernale/upravljača, na nekim biciklima se može prilagođavati, ali je dosta čvršće kada je to fiksno. Visina bi trebala biti kao i visina sjedala, radi pružanja najboljeg osjećaja.

Postoji mnogo dostupnih brošura prema kojima se na jednostavan način može pronaći idealna veličina rama za svakoga.

3. Odabir pravog kočionog sistema

Shodno potrebama i stilovima vožnje, od rekreativaca koji voze lagano i prvenstveno po ravnom, pa do profesionalaca koji u svojim vratolomnim spustovima razvijaju velike brzine, postoje brojne vrste kočionih sistema među kojima svako može pronaći idealne za sebe.

Disk kočnice: Savršene su za sve vremenske uslove, posjeduju veliku snagu kočenja i odlično su se pokazale u svim uslovima, kako na planini, tako i na asfaltnom putu. 

Dolaze u dva tipa - disk kočnice sa sajlama i hidraulične disk kočnice. Najčešći je sistem sa sajlama gdje se povlačenjem ručice povlači sajma koja u konačnici steže pakne uz disk. Hidraulične kočnice, s druge strane, funckiništu po principu identičnom kao u motociklima i automobilima, gdje povlačenje ručice gura kočiono ulje i tako omogućavaju dosta precizno kontrolisano kočenje. Ove druge su nešto skuplje i zahtijevaju povremeno mijenjanje ulja u sistemu.

V-brake / kočnice na felgama: Stari, dobro poznati sistem kočnica koji je i dalje najzastupljeniji i ujedno najjeftiniji. Iako je danas doveden na dosta ozbiljan nivo, mana ovih kočnica je što se ne ponašaju isto u svim vremenskim uslovima, pa tako kada felge dođu u dodir s blatom, i kočnice postaju drastično slabije. Bilo kako bilo, za običnu, laganu vožnju bi mogle biti sasvim dovoljne, uračunavajući značajnu razliku u visini investicija u disk kočnice.

Ostali tipovi: Doboš kočnice, kočnice u sklopu felge koje reaguju na pritisak pedala u suprotnom smjeru, kao i kočnice sa fiksnim okretanjem pedala, neke su od dosta rjeđe viđenih vrsta. Naravno, doboš kočnice sa svojim potpuno zatvorenim sistemom su od navedenih daleko najozbiljnije.

4. Odabir pravog mjenjača

Jedan od najsloženijih, ali i najvažnijih odabira prilikom kupovine bicikla je odabir mjenjačkog sklopa. Postoji širok spektar ponuđenih vrsta sistema od onih sa jednom brzinom, pa sve do nekih sa 30 ili više brzina. Na osnovu zupčanika, broja zubaca, ručica i zubaca na zglobovima, sistemi prenosa mogu biti precizniji i složeniji.

Shodno tome varira i ponuda modela mašinica i mjenjača jednog proizvođača, kao i njihove cijene. U suštini, izbor mjenjača treba krenuti od samog terena po kom će se voziti, ali i od snage i sposobnosti vozača. 

Za najjednostavnije vožnje po gradu, obično za starije osobe, izbor bicikla sa jednim zupčanikom uopšte nije loša opcija. Najpouzdaniji je i održavanje im je više nego jednostavno. Ovakav sklop je sve češće izbor i za utrke spusta, a naravno, i za freeride bicikle za izvođenje akrobacija.

Planinski bicikli: Ako će se bicikl koristiti najviše na brdskim terenima, tada obično zadnja kaseta ima 9 do 11 zupčanika i jedan do tri s prednje strane. Ovi lančani prstenovi pomažu kod penjanja i olakšavaju dostizanje većih brzina po ravnom ili strmom terenu istovremeno.

Cestovni bicikli: Obično dolaze u opsegu od 18 do 30, pa i više zupčanika. Za početnike i rekreativce, manji broj brzina je nešto što bi trebalo biti sasvim dovoljno.

5. Pronalazak pravih veličina točkova

Već odavno bicikli se ne proizvode samo sa jednom veličinom točkova, pa je stoga važno prepoznati koja veličina bi bila najadekvatnija za svakog biciklistu. Navest ćemo neke od najpopularnijih veličina i njihove efekte na vožnju.

26 inča: Većina planinskih bicikala dolazi sa 26-inčnim točkovima, i to iz razloga što pružaju najbolji otpor i komfornost. Ipak, u novije vrijeme pronalazak bicikla sa 26 inča velikim točkovima postaje sve rjeđe.

27,5 inča: Veličina točkova smještena upravo između verzija sa 26 i 29 inča, pruža  najbolji omjer brzine i zadržavanja balansa. Smatra se da su bicikla sa točkovima ove veličine lakša za upravljanje od 29-inčnih, kao i da su izdržljivija od 26-inčnih.

29 inča: Bicikla sa ovom veličinom točkova možda daju osjećaj da se sporo kreću, ali u stvari lakše razvijaju brzinu i daju ugodniji osjećaj vožnje. Bolje su izbalansirani prilikom prelaska preko prepreka te teškom terenu, a istraživanja su pokazala da sami profesionalci najčešće biraju 29-inčne točkove jer su izdržljiviji i traju duže vremena.

6. Ne zaboravljanje na izbor sistema suspenzije

Bilo da je amortizer naprijed ili nazad, njegovo prisustvo pruža ugodniju vožnju bez obzira na vrstu terena po kom se vozi. Kao što je poznato, postoje bicikli sa tri načina gradnje, shodno suspenziji:

- Prednja suspenzija

Većina univerzalnih i planinskih bicikla posjeduju samo prednji amortizer. Ovakav sistem suspenzije vodi do mnogo ugodnije vožnje, pruža mogućnost brže vožnje po lošem terenu, te zahtijeva samo minimalno održavanje.

- Puna suspenzija

Puna suspenzija ili "full suspension" bicikla, posjeduju i prednji i zadnji amortizer, koji apsorbuju udarce prilikom prelaska i najgorih neravnina na putu. Bicikla ovoga tipa su teža i samim tim teže ih je pokretati naprijed, ali pružaju veći ugođaj na teškim terenima. Dodatni amortizer iziskuje i dodatno održavanje koje je važno kako bi njegova funkcionalnost bila zadržana na veoma visokom nivou.

- Bez suspenzije

Treći tip bicikla koji je u stvari onaj sa samog početka razvoja biciklizma, danas se zadržao na brzim cestovnim biciklima, protiv kojih na čistom terenu nikakva druga bicikla obično nemaju šanse. To se može zahvaliti ultra laganoj težini i tanjim gumama kod ovih bicikla. Također, u istoj kategoriji su i bicikla za nezahtjevne korisnike, a koja su i mnogo jeftinija i mnogo jednostavnija za održavanje od svih ostalih.

7. Izbor samog materijala bicikla

Kada se bira materijal bitno je shvatiti da su dva fakotra u igri - čvrstina i težina bicikla. Baš zato je ponovno važno okrenuti se sebi i duboko promisliti o tome šta je bitnije i kako će se biciklo voziti. Ovo su materijali gradnje koji se mogu naći u ponudi i njihove karakteristike:

- Aluminiji

Kada se pogleda biciklo, može se shvatiti da je od aluminija, i većina ih je upravo od tog materijala. Izdržljivi, umjereno lagani ram sa dosta niskom cijenom, sklop je razloga koji ga čine izborom rekreativaca, ali i samih profesionalaca.

- Željezo

Iako iznimno čvrsto, problem željeza kod gradnje bicikla je sama njegova težina koja ga čini manje upotrebljivim i brzim nego što je slučaj kod ostalih.

- Karbonska vlakna

Poznati materijal koji se koristi na najskupljim automobilima po uzoru na letjelice, u suštini je ekstremno čvrsti i istovremeno ekstremno lagan. Sve bi to bilo perfektno da nije toliko skup, pa samo pravi profesionalci kojima se isplativa i logična tolika investicija nabavljaju takva bicikla.

- Titanijum

Najskuplja verzija ramova i dijelova bicikla, pored ekstremne čvrstine čak je poznat i po svojoj izdržljivosti, pa ni savijanje titanijumskih dijelova bicikla tokom vožnje ne predstavlja veći problem.

8. Odabir najudobnijeg upravljača

Upravljač i udobnost položaja kog tijelo zauzima prilikom vožnje, od krucijalne je važnosti za dugoročno održan dobar osjećaj, balans i izbjegavanje mogućih bolova u leđima i vratu. Postoji više vrsta guvernale ili upravljača.

Ravna šipka: Planinski izazovi na biciklima su idealni sa čvrstom snažnom ravnom šipkom upravljača.

Padajuća šipka: Fantastična za cestovne bicikle, nudi sjajne aerodinamičke karakteristike.

Podižuća šipka: Podižuća šipka je popularna na brdskim biciklima, viša je i bliža sjedalu od svih ostalih što daje dobru kontrolu i ugodnost prilikom vožnje.

9. Kuda ćete voziti svoj bicikl?

Pitanje svih pitanja, iz kojeg proizilazi većina odgovora sama po sebi. Jednostavno, ako će se skoro sva vaša vožnja odvijati u gradu, takvo biciklo treba i tražiti. Ako će se povremeno skretati na neasfaltirane puteve, tada se ipak trebaju odabrati bicikla sa malo širim gumama. Brdska vožnja znači potrebu za jačim ramom, amortizerom i sposobnijim mjenjačem brzina. Izlaganje žestokim naporima, bez kvarova i posljedica koje niko ne želi proživljavati, znači potrebu za iznimno čvrstim tipom gradnje bicikla, sa punom suspenzijom i jakim kočnicama.

10. Odabir pravog tipa bicikla

Pitanje koje je direktno vezano za prethodno, a koje najvećim dijelom određuje cjenovni rang budućeg bicikla. Kao što je dobro poznato, postoje cestovna bicikla, klasična i trkača, te planinska čija je široka primjena osvojila svijet - prednji amortiter, puna suspenzija, manje ili više opreme, svako može naći ono što mu odgovara. Pored navedenih, u novije vrijeme su sve prisutnija hibridna bicikla sa elektromotorom koji mogućnosti vožnje podiže na novi nivo.

U svakom slučaju, preporuka je da se naprave testne vožnje i da se na taj način najjasnije razluči koji tip bi bio idealan.

Podijeli članak